Publikationen

This content is only partially available in English.

2022

Hauck, Marcel; Wild, Christian; Pagel, Sven (2022): Digitale Sichtbarkeit erhöhen. In: Autohaus 16/2022, S. 44-45.

Lellinger, Chloe; Hauck, Marcel; Pagel, Sven (2022): Nutzerorientierte Analyse der Transparenz von

Personalisierungsverfahren in deutschen Mediatheken. In: Heinze, Christian (Hrsg.): Daten, Plattformen und KI als Dreiklang unserer Zeit - Tagungsband Herbstakademie 2022, Oldenburger Verlag für Wirtschaft, Informatik und Recht, S. 135-150.

Pagel, Sven; Labonté, Marie Sophie; Höfer, Elena; Lellinger, Chloe; Rossner, Alexander (2022): Disziplinenübergreifende Teams bei der nutzerzentrierten Entwicklung von Digitalprodukten in der Medienbranche. In: Weber, Kristin; Reinheimer, Stefan (Hrsg.): Faktor Mensch, Springer Vieweg, S. 253-274.

Rossner, Alexander; Lellinger, Chloë; Denkel, Volker; Köhler, Joachim; Schramm, Philipp; Pagel, Sven (2022): AI4MediaData – Von Data Thinking zu datengestützten Entscheidungshilfen. In: FKT, Heft 10/2022, S. 30-36.

 

2021

Hauck, Marcel; Wild, Christian; Pagel, Sven (2021): Meta-Analyse von 75 Digitalen Sichtbarkeitsanalysen. In: Holland, Heiner (Hrsg.): Digitales Dialogmarketing, Wiesbaden, S. 361-379.

Zakoth, D.; Mauroner, O.; Emes, J. (2021): Collaborative Innovation: How to integrate Makers in Open Innovation Processes. ISPIM Conference Proceedings, Berlin Germany, June 20-23, 2021.

Brunnbauer M., Piller G., Rothlauf F. (2021): idea-AI: Developing a Method for the Systematic Identification of AI Use Cases. Research paper accepted for the 27th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), USA

Mauroner, O. (2021): Kreativitäts- und Innovationsmanagement – Von der kreativen Idee zur Innovation, Kohlhammer Verlag, Stuttgart.

Mauroner, O.; Kesselberg, J. (2021): Einfluss von Open Innovation auf die Markenwahrnehmung, in: transfer – Zeitschrift für Kommunikation und Markenmanagement, 67 (2), S. 16-22.

Mauroner, O.; Zschau, L. (2021): Idea Generation and Brainstorming under the Aspect of the New Groupthink-The Differences between Extraverts and Introverts. Journal of Organizational Psychology. 21, 4, 41-62.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2021): Augmentierte und Virtuelle Realität, in A. Hildebrandt, W. Landhäußer (Hrsg.): CSR und Digitalisierung, 2. Auflage, Berlin.

Orth, P., Piller, G., Rothlauf, F. (2021): How companies develop a culture for digital innovation: a multiple-case study. Research paper submitted to the 20th International Conference on Perspectives in Business Informatics Research, September 2021, Vienna, Austria.

Zakoth, D.; Mauroner, O.; Emes, J. (2021): Collaborative Innovation: How to integrate Makers in Open Innovation Processes. ISPIM Conference Proceedings, Berlin Germany, June 20-23, 2021.

2020

Hauck, M., Pagel, S. (2020). AI Media Technology Landscape - Systematisierungsinstrument für den Einsatz von KI in Medienunternehmen. In: Innovation in der Medienproduktion und -distribution - Proceedings der Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPUK 2019, Köln, S.55-68. DOI: ttps://doi.org/10.21241/ssoar.68092.

Hauck, M., Wild, C., Pagel, S. (2020): Meta-Analyse von 75 Digitalen Sichtbarkeitsanalysen. In: Holland, Heiner, Springer Verlag, S. 2-19.

Kunz, S., Pagel, S., Hagenhoff, S. (2020). „Aufschlagen, blättern, lesen – really just ONE click away?“ Herausforderungen digitaler Umsetzungs- und Distributionsstrategien von Fachmagazinen. In: Innovation in der Medienproduktion und -distribution - Proceedings der Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPUK 2019, Köln, S.176-190. DOI: doi.org/10.21241/ssoar.68109.

Kunz, S., Pagel, S.; Hagenhoff, S. (2020): „Ist das ein Buch oder kann das weg?“ Leser im Digitalen durch zielgruppengerechte Lesemedien erreichen, begeistern und halten. In: Müller-Lietzkow, Jörg (Hrsg.) Beyond Digital. Zeit für die global vernetzte Echtzeitmedienwirtschaft – Zeit für neue Theorie? Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2020, S. 169-186.

Mauroner, O., Warnke, F. (2020): Strategic Design – A Study on the Value Added by Design in an Economic Context, in: Schiuma, G. (ed.): Proceedings of the 15th IFKAD – International Forum on Knowledge Asset Dynamics, Matera, Italy, 9-11 September 2020, pp. 925-935.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2019): Augmented und Virtual Reality in Unternehmen, in Bundesnetzagentur (Hrsg.): Tagungsband Wissenschaftsdialog 2019, erschien 2020

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Augmented Reality und Corporate Responsibility, in M. Schmitz, R. Schmidpeter (Hrsg.): CSR in Rheinland-Pfalz: Nachhaltige Entwicklung aus Sicht von Wirtschaft, Wissenschaft, Politik und Zivilgesellschaft, Berlin, 2020.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Augmented und Virtual Reality, in M. Lang, M. Müller (Hrsg.): Von Augmented Reality bis KI, München, 2020.

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Anwendungsszenarien für Augmented und Virtual Reality in Unternehmen, in Handbuch für Entscheider, Hanser Verlag

Mehler-Bicher, A., Steiger, L. (2020): Augmented Reality und Corporate Social Responsibility, in Corporate Social Responsibility in RLP, Springer Verlag

Pöhlmann, K., Helm, R., Mauroner, O. & Auburger, J. (2020): Corporate spin-offs’ success factors: management lessons from a comparative empirical analysis with research-based spin-offs. Review of Managerial Science, 1-30.

Paulusch, J. & Schlütter, S.: „Sensitivity-implied tail-correlation matrices“ Journal of Banking & Finance Gegenwärtig im Revise & Resubmit

Schlütter, S.: „Scenario-based Measurement of Interest Rate Risks“ Journal of Risk Finance Gegenwärtig im Revise & Resubmit

Simon, T.; Pagel, S.; von Korflesch, H. (2020): Einflussfaktoren für die Akzeptanz von digitalen Werkzeugen in den Geisteswissenschaften. MuC’20, September 6–9, 2020, Magdeburg, Germany, © 2020 Copyright held by the owner/author(s)., ACM ISBN 978-1-4503-7540-5/20/09., doi.org/10.1145/3404983.3405524

Zabel, C., Pagel, S., Telkmann, V., Rossner, A. (2020): Entwicklung der Webvideo-Branche in Deutschland: Bedeutung von endogenen und exogenen Standortfaktoren für die Ansiedlung von Webvideo-Unternehmen. In: Müller-Lietzkow, Jörg (Hrsg.) Beyond Digital. Zeit für die global vernetzte Echtzeitmedienwirtschaft – Zeit für neue Theorie? Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2020, S. 147-168.

Zakoth, D. & Mauroner, O. (2020): Industry-Specific Makerspaces: Opportunities for Collaboration and Open Innovation. Management International-Mi, 24(5), 88-99.

2019

Berrones-Flemmig, C. N.& Mauroner, O. (2019): Understanding social entrepreneurship in developing countries – A multiple case study from Mexico. International Journal of Business and Globalisation (IJBG), 22(3). www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJBG.2019.099301.

Bourcevet, A., Piller, G., Scholz, M., Wiesemann, J. (2019): Guided Machine Learning for Business Users. In: Proceedings 32nd Bled eConference, June 2019, Bled, Slovenia.

Bremser, C., Helfert, M., Piller, G. (2019): Technology Adoption in Smart City Initiatives: Starting Points and Influence Factors. In: Proceedings 8th International Conference on Smart Cities and Green ICT Systems (SMARTGREENS) 2019, May 2019, Crete, Greece.

Bremser, C., Piller, G., Rothlauf, F. (2019): How Smart Cities Explore New Technologies. In: Proceedings 18th International Conference on Perspectives in Business Informatics Research, September 2019, Katowice, Poland, Lecture Notes in Business Information Processing, Vol 365, Springer

Hauck, M., Pagel, S. (2019): AI Media Technology Landscape. Systematisierungsinstrument für den Einsatz von KI in Medienunternehmen. In: MedienWirtschaft, Heft 4/2019, S. 52-64.

Homburg, T., Böhm, K., Bruhn, N., Hubrich, G. (2019): Evaluating linked data location based services using the example of Stolpersteine, Adv. Cartogr. GIScience Int. Cartogr. Assoc., 2, 7, 2019. doi.org/10.5194/ica-adv-2-7-2019

Homburg, T. (2019): Paleo Codage - A machine-readable way to describe cuneiform characters paleographically. DH 2019, Utrecht, Niederlande, 10. Juli 2019.

Kunz, S., Pagel, S., Hagenhoff, S. (2019): "Aufschlagen, blättern lesen - really just ONE click away?" Analyse der Herausforderungen digitaler Umsetzungs- und Distributionsstrategien deutscher Fachmagazine. In: MedienWirtschaft, Heft 4-2019, S. 2-10.

Mauroner, O. (2019): Gamification in Management and Other Non-Game Contexts—Understanding Game Elements, Motivation, Reward Systems, and User Types. Open Journal of Business and Management, 7(4), pp. 1815-1830. www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx

Mauroner, O. & Zschau, L. (2019): The New Groupthink and Idea Generation – An investigation of hybrid brainstorming as key to introverts’ enhanced contribution to ideation, in Schiuma, G.; Demartini, P.; Yan, M.-R. (eds.) Proceedings of the 14th IFKAD – International Forum on Knowledge Asset Dynamics, Matera, Italy 5-7 June 2019, pp. 1233-1266.

Mehler-Bicher, A. et al. (2019): Wirtschaftsinformatik Klipp & Klar, Springer, 2019.

Prudhomme, C., Cruz, C., Boochs, F. (2019): Semantic and logic modeling of disaster simulation for multi-agent systems. In International Journal of Modeling and Optimization, Vol. 9, No. 4, p. 198-204, DOI: 10.7763/IJMO.2019.V9.709, Italy, August 2019.

Prudhomme, C., Cruz, C., Boochs, F. (2019): Modélisation sémantique et logique pour une simulation multi-agent dans le contexte de gestion de catastrophe. In Conference Spatial analysis and Geomatics (SAGEO) 2019, Clermont Ferrand, November 2019.

Schlütter, S. (2019). Optimal taxation in non-life insurance markets. The Geneva Risk and Insurance Review, 44(1), 1-26.

Zabel, C., Pagel, S., Telkmann, V., Rossner, A. (2019): Coming to town. Importance of agglomeration factors for media cluster development in the German online video industry. In: Journal of Media Business Studies, DOI: 10.1080/16522354.2019.1699325.

Scherl, M., Unold, M., Homburg, T. (2019): Ein unscharfer Suchalgorithmus für Transkriptionen von arabischen Ortsnamen.  DHd 2019, Frankfurt 29. März 2019, https://doi.org/10.5281/zenodo.2596095

Simon, T., Dolan, J., Schmitt, A., Pagel, S. (2019). Usability-Analyse von digitalen Tools und Methoden in den Geisteswissenschaften. In: Draude, C., Lange, M. & Sick, B. (Hrsg.), INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik - Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. (S. 107-120). DOI: 10.18420/inf2019_ws11.

Zakoth, D., Best, S., Geiß, R., Helgert, C., Lutzke, P., Mauroner O., & Pertsch, T. (2019): Open Source Photonics at the Abbe School of Photonics: How Makerspaces foster Open Innovation Processes at Universities, in Fifteenth Conference on Education and Training in Optics and Photonics: ETOP 2019, ETOP 2019 Papers (Optical Society of America, 2019), paper 11143_162. www.osapublishing.org/abstract.cfm.

Kontakt

Profilbereich Digital Innovation

 

Hochschule Mainz - University of Applied Sciences

Fachbereich Wirtschaft - School of Business

Lucy-Hillebrand-Straße 2 | 55128 Mainz

Bildnachweise

Titelbild: Gregor Schläger

LUX-Pavillon: Katharina Dubno